dingetjes.reismee.nl

Tweede Dag New York

Vandaag gaan we op bezoek bij het WTC memorial Centre. We zijn iets lter dan gepland klaar en pakken daarom de taxi in het drukke verkeer naar het memorial Center. Een aardige griekse taxichauffeur houd onze ogen op de weg gericht en praat honder uit over heo en wat in NY. Hij verteld over de bruggen die we passeren, Brooklyn, Manhatten en Williamsburg bridge.

Ondanks het ongelooflijk drukke verkeer worden we na een rit van 35 min voor de ingang afgezet. We spreken meteen af voor het ritje naar JFK voor morgen. Hij blij wijj blij.
IN het indruk wekkende Memorial center gaan we eerst naar een 15 minuten durend introductie filmpje waarin de herhaling van feiten de revue passeren. Inclusief de commentaren van de toenmalige president Bush en burgemeester Guliani.

We lopen onder toeziend oog van honderden andere bezoekers lang indrukwekkende zalen met stille getuigen, brandweerwagens, delen van het worldtrade center en foto's van slachttoffers.
Rond 12:00 gaan we terug naar de filmzaal voor een relaas over gevonden bewijs in een laptop die aanwijzingen heeft gegeven voor het uiteindlijke plot dat leidde naar de 9/11 aanslagen.

UIt het gebouw gekomen gaan we op zoek naar een deli. Één van mijn "must doe's" in NY. Na een korte metro rit belanden we in Wall street district waar we op zoek gaan naar de Bingo Deli. Deze mexicaanse uitgebate deli verzocht voor ons een tweetal spicy raps en twee goedgevulde sandwiches. We verorberen ze voor de deur met veel trek.

Daarna zijn we naar de Staten island Ferry gelopen. Een leuk overtocht van ongeveer 20 min naar een ander deel van NY. Op de terugweg gesproken met een werknemer van de ferry die uit zijn shift kwam hij voer op de grote zeeen en kende de koffieshops en natuurlijk het "Red Light" district. Verder vertelde hij over de Ferry die 24 uur vaarde waar sins 911 geen auto's meer op werden vervoerd.

Op de terugweg begint het te donderen en te regenen. Zo goed als het kan springen we tussen de regendruppels door richting hotel zo'n 500 meter lopen. Isolde krijg een kartonnen doos om onder te schuilen. Digna en ik maken daar dankbaar gebruik van. We stappen flink door de plassen en de regen wat niet kan voorkomen dat we nog wel een enkele droge draad hebben.

De avond heeft ons naar Chinatown gebracht met een flinke vertraging in de metro. over een stukje van 30 min hebben weruim 1,5 uur gedaan. gesloppt en heel cool kwamen we uit de metro. Bij het eerste de beste chinese restaurant, veel chinesen binnen, zijn we aan tafel gaan zitten en hebben ons tegoed gedaan aan eggrols fried rice en seafood special.

Voldaan de metro weer terug naar huis. En kruipen onder de "dekens".