dingetjes.reismee.nl

Fietstour Ubud

Vandaag gaan we rond Ubud fietsen het is een downhill tour dus weinig fysieke inspanning denken we. We starten vroeg op de dag onze gids haalt ons rond 08:00 op bij het hotel. Daarna gaan we nog een ander gezin ophalen uit Ubud vader moeder en drie kinderen. Door de drukte en waarschijnlijk de afspraak om op tijd te komen rijd onze chauffeur flink gehaast door het verkeer de smalle straten gelukkig ziet het er achter in het busje veel gevaarlijker uit. Eerst worden we afgezet voor een origineel kopje koffie Luwak. Deze Luwak koffie is zo special omdat deze door de Luwak geproduceerd wordt. Dit beestje eet namelijk de koffie bonen fermenteert ze in zijn maagje en poept ze daarna weer uit. Waarna de Balinees er de koffieboon van brandt die vermalen wordt en waar de koffie van wordt gebrouwen. Helaas hier geen Luwak boon gezien we kregen wel 15 soorten koffie en thee voor geschoteld die we mochten proeven. We waren hier met het idee gaan zitten dat we ook hier ons ontbijt zouden krijgen. Niets was waar. weer de bus en 10 min rijden en boven op een fraai uitzicht punt mochten we genieten van een flesje water en een pancake met banaan.
Daarna mochten we weer in de bus en na een krap half uur, verkeer loopt hier echt hopeloos vast, kwamen we aan op bestemming. Voor allen inmiddels een groep van 9 stond een fiets klaar en één met fietsstoel. Onze fiets tour gids Gus ging ons voor door rijstvelden langs tempels een basisschool en nog veel meer wonderschone Balinese plekken. Hij vertelde vol uit en beantwoorde alle toeristische vragen met veel geduld. Hij vertelde over het geloof , spiritualiteit, het boeddhisme en het gezinsleven. Hijzelf is van huis uit een een rijstboer, door het erven van een stukgrond wat hij heeft kon hij ons alles vertellen over de rijst cultuur. Maar dit was de helft van zijn werkende bestaan de andere helft gaf hij dus deze fiets tours.

Na een volle twee en een half uur mochten we aan een authentieke Balinese eet tafel aan schuiven in een prachtig Balinees huis. Na de maaltijd vertelde Gus over de tempels van dit huis de riten en over het familie leven op Bali. De gemeenschap is erg belangrijk voor de Balinees daar kan de familie altijd op terug vallen bij ziekte of andere ongemakkelijk heden.
Na deze bijna volle dag bedankten we onze gids stappen moe maar voldaan in de bus en vervolgden onze reis naar de volgende bestemming